Loading...
en

Tags

6 Tips voor eenzaamheid in december

6 Tips voor eenzaamheid in december

De hele maand december staat in het teken van troost. Er wordt van ons verwacht dat we rondhangen met vrienden en familie, dat we vreugdevol zijn en veel van onszelf geven. Maar voor veel mensen zijn de feestdagen een tijd waarin ongewenste herinneringen boven komen drijven, een tijd van teleurstelling en isolement, en een tijd van onhaalbare verwachtingen.

Volgens Psychology Today is het aantal mensen dat rond de feestdagen een depressie ervaart hoger dan in welke andere tijd van het jaar dan ook. Dit komt deels door de manier waarop Kerstmis in de media wordt voorgesteld: ontspannend, heerlijk en sprookjesachtig. Daarnaast is de afsluiting van het jaar een tijd waarin we onmiddellijk het verleden gaan evalueren, waardoor tegenslagen en mislukkingen aan de oppervlakte komen. Ook dit kan gevoelens van droefheid en onrust veroorzaken.

We kunnen het verdriet niet helemaal wegnemen, maar we kunnen u wel enige houvast bieden met deze zes suggesties.

U bent niet de oorzaak van uw vakantiedip

Gevoelens hangen vaak samen met associaties met het verleden. Als u zich rond deze tijd van het jaar ongelukkig voelt, is de kans groot dat dat is gebaseerd op iets wat u vorig jaar of jaren geleden rond Kerstmis hebt meegemaakt. Door dit te begrijpen, erken je dat je er niets aan kunt doen dat je je slecht voelt. Maar het is jouw verantwoordelijkheid om ermee om te gaan, om goed voor jezelf te zorgen en misschien hulp te zoeken om ervaringen te verwerken. Of, als het niet erg is, kies er gewoon voor om deze herinnering niet langer op je in te laten werken of er vanaf nu anders tegenaan te kijken.

Je hebt tijd voor jezelf nodig

U heeft ook tijd voor uzelf nodig in deze extreme periode van sociale verplichtingen. Misschien bent u omringd door een heleboel mensen die van alles van u verlangen, terwijl u niet in de stemming bent om iets te geven. Of misschien bent u echt alleen en voelt u zich eenzaam. Geef jezelf de ruimte om jezelf te begrijpen. Blijf mild voor jezelf en identificeer precies wat je voelt en waarom. Je allereerste antwoord is waarschijnlijk heel logisch, maar door jezelf de vraag "waarom?" nog een paar keer te stellen, zullen er waarschijnlijk onverwachte antwoorden opdoemen. Wat is de echte reden van je ongelukkigheid?

Stel uw grenzen juist

December is een maand van geven. Geschenken, liefde, lekker eten, medeleven, tijd. Onthoud dat je alleen kunt geven wat je hebt, dus geef in de eerste plaats aan jezelf. Vooral als je je verdrietig en eenzaam voelt tijdens deze periode, is het essentieel om jezelf tijd, liefde en innerlijke rust te geven. Zeg 'nee' tegen discussies en activiteiten die je alleen maar energie kosten in plaats van dat ze je iets opleveren. Lukt dat niet? Blijf dan bij jezelf tijdens moeilijke gesprekken en activiteiten. Luister met volharding en zeg dat je er later op terugkomt, dat je het antwoord wilt bedenken. En laat je tijdens activiteiten niet overmeesteren door groepsdruk.

Wees lief voor je lichaam

Wanhoop kan leiden tot te veel eten of drinken, of juist tot extreem sporten en helemaal niet eten. Door dit te begrijpen, kun je erop reageren en geven wat je echt nodig hebt. Je kunt sneller stoppen als je te veel eet en genieten van wat de feestdagen brengen.

Waardering helpt

Als je je ongelukkig voelt, ga je je al snel richten op alles wat er het afgelopen jaar niet goed is gegaan. Alles wat mislukt is, wat je verloren hebt. Zelfs na veel tegenslag is er altijd klein geluk te vinden. Door de lichtpuntjes te tellen en je daar bovenmatig op te concentreren, elimineer je het ongelukkige gevoel. Misschien zijn het de heerlijke boterhammen met kaas die je elke middag hebt gegeten. De kleine blokwandelingen met je huisdier. De warme zomer. Of de buurvrouw die zo nu en dan op de koffie kwam.

Je mag een gloednieuw verhaal schrijven

Ook al heb je veel slechte herinneringen aan deze tijd van het jaar: je mag nieuwe herinneringen maken en de feestdagen een andere betekenis geven. Je kunt het verleden niet veranderen, maar je kunt wel invloed uitoefenen op het nu en dus op de toekomst. Doe wat je leuk vindt, wat je gelukkig maakt. Geniet en ga alleen naar het bos, naar de sauna, of naar het strand. Kook een maaltijd en verwelkom een paar mensen van de straat. Word vrijwilliger bij het Leger des Heils. Creëer een reden om reikhalzend uit te kijken naar de maand december.

Deze blogsite is samengesteld door Charelle Casander. Charelle blogt over spiritualiteit en de kleine beetjes magie in onze dagelijkse aanwezigheid. Als ze jonge vrouwen helpt herinneren wie ze werkelijk zijn, zodat ze zichzelf en de wereld kunnen helen.

Gepubliceerd door Cupidoloog op July 2022June 2022


Previous post     
     Next post
     Blog home

The Wall

No comments
You need to sign in to comment

Post

By Cupidoloog
Added Jul 13

Tags

Rate

Your rate:
Total: (0 rates)
Password protected photo
Password protected photo
Password protected photo